woensdag 13 juli 2011

Ook mijn voorbereiding gaat weer van start

De Champions League finale van 26 mei is de laatste voetbalwedstrijd die ik heb bekeken. Bijna twee maanden verder besef ik dat ik inmiddels een behoorlijke periode geen wedstrijd meer heb gezien. Dat is voor mij echt een zeldzaamheid. De voetbalkalender staat immers overvol en het aanbod op televisie is eigenlijk zo gestructureerd dat ook zonder decoder veel wedstrijden of samenvattingen te zien zijn. Voor de echte cracks, waar ik er ook één van ben, is er dan ook nog het internet waar veel beelden zijn terug te vinden. Iets meer dan een jaar geleden was er het wereld kampioenschap in Zuid-Afrika. Op het moment dat Iniesta het belangrijkste doelpunt uit zijn loopbaan maakte en daarmee een droom van vele Nederlanders uitéén spatte, keek ik alweer vol verwachting uit naar het nieuwe seizoen. Hoe anders is het dit jaar.




Uiteraard volg ik al het nieuws rondom de meest beoefende sport ter wereld op de voet. De maand juli is altijd zeer interessant, want wie zal mijn favoriete club verlaten? Welke nieuwe spelers zullen de eer hebben om onze kleuren te vertegenwoordigen? En wat gaat de concurrentte doen?  Ik heb wat flitsen voorbij zien komen van het wk voor vrouwen. Vanuit Mexico kwamen er beelden in mijn huiskamer van het mondiale kampioenschap voor spelers die jonger waren dan zeventien jaar. Tot mijn verbazing zag ik hoe volwassen die jongemannen het spel beleefden. Weinig plezier, veel professionaliteit. En dat al op zo’n jonge leeftijd. Maar ik verbaasde mezelf nog het meest. Het gras, de glitter en glamour, de beleving en sfeer, maar vooral ook de emoties bij de voetballersen het publiek deden mij weinig. Ik kon het missen. De voetbal actualiteiten interesseerden mij, het spelletje blijkbaar niet.


Een sport liefhebber ben je of ben je niet. Gelukkig was er de afgelopen maanden aan sport geen gebrek. Het tennis op Wimbledon was prachtig om te zien. De authentieke sfeer was weer geweldig en de sportiviteit bleef zelfs onder zeer hoge emoties intact. Blijkbaar kon ik het gras en de fantastische beleving niet al te lang missen. Daarnaast waren de diverse Grand Prix in de Formule 1 zeer spectaculair. Blijkbaar kon ik de glitter en glamour die bij sport horen niet al te lang missen. En tot slot is er nog het jaarlijkse festijn dat Tour de France heet. Strijd, doorzettingsvermogen en heroïsche verhalen, kortom ook de emoties kon ik niet missen.




De voorbereidingen op het nieuwe voetbal seizoen zijn inmiddels volop in gang gezet Langzaam maar zeker komt ook mijn interesse in het spelletje weer op niveau. De kenmerken die zorgen dat ik het spel zo mooi vind zijn nooit weggeweest. Ik heb ze alleen even niet bij het voetbal gezocht, maar veelvuldig bij andere sporten kunnen zien. Het is juist heerlijk om even geen voetbal te zien om zo met een frisse kijk het nieuwe seizoen tegemoet te gaan. Mijn voorbereiding op het nieuwe seizoen zal nu geïntensiveerd worden. Te beginnen met 26 juli als AGOVV en Vitesse het een dorpje van hier vriendschappelijk tegen elkaar opnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten