maandag 17 oktober 2011

Beste supporters ter wereld verdienen een eindronde

Dat het Nederlands elftal op het WK in Zuid-Afrika de finale haalde was leuk, maar voor mij absoluut niet meer dan dat. Ik voelde voor aanvang van de wedstrijd geen spanning of hoop. Was de finale Duitsland-Uruguay geweest dan had ik op exact dezelfde wijze de wedstrijd beleefd. Ik besefte bij het lezen van het Nederlandse honkbal succes dat ook bij andere sporten goede prestatie mij niet raken. Er zijn echter twee uitzonderingen; het wielrennen en als de betreffende voetballer Manchester United vertegenwoordigd of er een verleden heeft gehad. Het is absoluut niet zo dat ik tégen een Nederlandse sporter ben. Ik word er gewoon niet warm van. Misschien komt het door de fans die zich over de top aankleden en zich gedragen alsof elk moment van de dag het carnaval kan beginnen. Ik bedoel maar, wat heeft een indiaan in hemelsnaam met voetbal of Nederland te maken. De Roemenen wisten het een aantal jaren geleden al treffend op een spandoek te kalken: You’re not fans, You’re clowns! Er zijn wel een aantal landen waar ik sympathie voor heb en er is er één waar ik wel een warm gevoel van krijg. De afgelopen dagen heb ik geconcludeerd dat ook hier mijn liefde voor Manchester United een rode draad is.






Bovenstaand fragment heb ik live op tv gezien. Ik overdrijf echt niet als ik sindsdien het filmpje zo’n honderd keer heb opgestart. Het kan ook meer zijn, maar minder zeker niet. In het najaar van 2007 was er de belangrijke kwalificatie wedstrijd tussen Schotland en Italie. De laatste kans voor het thuisland om een ticket naar Oostenrijk en Zwitserland te verdienen. Bijna alle ingrediënten voor een goed resultaat waren aanwezig. De muziek bij opkomst, het weer waar de thuisspelers wel aan gewend waren, het vuurwerk, de spanning, de toeschouwers en tot slot het prachtige Flower of Scotland dat met zó veel passie werd uitgevoerd. Ik gebruik bewust niet zingen,want het ging niet om de schoonheidsprijs. Het ging om het gevoel dat het hele stadion, tijdens de voor Schotten zo diepe betekenis van het lied, duidelijk maakte: wij gaan ervoor! Op het veld streden de ongepolijste voetballers voor elke meter. Het bleek niet genoeg, want de geraffineerde Italianen wonnen met 1-2. Er was dus toch nog een ontbrekend element. De ploeg beschikte simpelweg over te weinig kwaliteit.


Het is alweer bijna een week geleden dat de laatste speelronde in de kwalificatie voor het EK van volgend jaar plaatsvond. De Schotten hadden nog een kans om als tweede te eindigen en zo een plek in de play offs te bemachtigen. Er moest dan wel even gewonnen worden van de succesvolle Spanjaarden. Ook als er werd verloren was er nog een uitvlucht, maar dan moest Tsjechie op bezoek bij Litouwen verliezen. In Alicante waren in en om het stadion zo’n 15.000 Schotten die hun ploeg vol goede moed steunden. Het was werkelijk genieten van een prachtige sfeer dat overstraalde op de ploeg. Er werd weliswaar verloren, maar ondanks het kwaliteitsverschil waren de beperkte Schotten zeker niet kansloos. Tsjechie won vrij eenvoudig zijn laatste wedstrijd waardoor zij de tweede positie innamen. Wéér geen eindronde voor de beste supporters ter wereld.


Het duurt nog een tijd voordat de kwalificatie van het volgende WK zal starten. In een poule met Kroatie,Servie,Belgie,Macedonie en Wales zal het een ontzettend moeilijke opgave worden om de eindronde in Brazilie te bereiken. Er is gewoon te weinig kwaliteit aanwezig. Dit beseft de Tartan Army zelf ook wel, maar dat maakt hun steun er juist nog groter op. Wie de geschiedenis tussen de Engelsen en de Schotten kent weet dat het volkje ontzettend strijdbaar is. Ze steunen elkaar door dik en dun waardoor ze dikwijls het gebrek aan kwaliteit weten te compenseren. Mijn steun heeft het land ook. Niet zo vreemd eigenlijk, want er is tussen Schotland en Manchester United op verschillende manieren een heel duidelijke connectie. Een connectie die verder gaat dan iconen Sir Alex Ferguson en Sir Matt Busby. Daarover later wellicht meer…..   



5 opmerkingen:

  1. Er zijn geen betere dan der BVB supporters

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil graag reageren op het door jou geschreven stukje.In mijn beleving hoef je niet warm te worden voor bepaalde sporten . Het bevreemd mij echter dat je als Nederlander niet warm word van de internationale prestatie,s van bijvoorbeeld het Nederlands elftal of het honkbal team . Ik vind het echter niet vreemd dat je in bepaalde sporten een favoriet cluppie heeft wat niet uit eigen land komt, maar dat je bij wereld prestatie,s van notabene eigen nationale elftallen niet op de juiste waardering kan inschatten en nog zit af te kraken vind ik echter heel vreemd. Ook noem je de supporters schare van oranje clowns ,ik moet zeggen dat oranje supporters af en toe vreemd en appart gekleed gaan , mede hierdoor is het oranje legioen wereldwijd bekend , ook de aantallen waarmee het legioen zich verplaatst is buiten gewoon , neem nou het EK in Zwitserland , geweldig met hoeveel en hoe het oranje legioen zich daar liet gelden. het zwitserse plaatsje was gewoon in de rouw toen Nederland sneuvelde tegen Rusland.Om nou te zeggen dat wij clowns zijn vind ik te ver gaan , gewoon alles wat er aan oranje kleding bestaat en wat er aan oranje artikelen betaan word uit de kast getoverd , ORANJE is de kleur die wij vertegenwoordigen dus hoe meer hoe beter is het motto.
    Je ziet zelfs bij supporters van anderen landen copieer gedrag, hoezo clowns? Volgens mij word het oranje legioen enorm gewaardeerd vanwege de enorme aantallen , het sociale gedrag met supporters van andere landen en natuurlijk de sfeer en kledij en niet te vergeten het fanatisme

    De leeuw moet brullen dat is waar wij voor staan , elk nationaal team draagt wel iets met zich mee , Frankrijk de haan op het veld bij opkomst , Brazillie de swingende samba dames en wij hebben "Het legioen"
    Trots is het woord "hoe een klein land groot kan zijn "

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal even kort reageren.

    Ik heb de Nederlandse nationaliteit, maar that’s all. Nationale instituten als het Nederlands elftal,Koninginnedag of het Hollandse lied doen mij werkelijk niets. Dat anderen hier wel een bepaald gevoel bij krijgen vind ik prima hoor en ik zal er dan ook nooit neerbuigend over spreken. Zelf ben ik gewoon geen ‘trotse Nederlander’. Dat wil niet zeggen dat ik een uitstekende sportprestatie niet waardeer. Nationaliteit is daarbij echter geen doorslaggevende factor voor mij.

    Ik heb zelf niet gezegd dat de Oranje fans clowns zijn. Dat was een quote van de Roemenen. Treffend vind ik hem wel, want de uitdossingen zijn voor mij echt over de top. Het gaat bij die ‘fans’ in mijn ogen meer om het gek doen dan om het steunen van hun ploeg. Het Oranje legioen wordt overigens niet overal zo goed gewaardeerd als dat men zelf denkt. Naast de al eerder aangehaalde Roemenen zijn er bijvoorbeeld ook de Italianen die niet vrolijk worden van de supporters schare. Ze zien het weliswaar met een glimlach. Niet een glimlach van waardering, maar van onbegrip.

    Maar de kern van mijn verhaal was het genieten van de Schotse supporters die ook in tegenspoed hun ploeg nooit zullen uitfluiten(iets wat ik bij het Nederlands elftal wel zie gebeuren) en altijd achter hun ploeg staan. Wat veldspel betreft is menig land hen te sterk. Wat beleving betreft is er geen beter nationale team (en zijn supporters). Want een kwalificatiewedstrijd bij Spanje met 15.000 man bezoeken zie ik geen enkel ander land doen. En dan te bedenken dat het nog een onmogelijke opgave was ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp de kern van je verhaal, een ding moet ik je nageven , als wij de mentaliteit van de Schotten hadden gehad waren wij zeker al 2 keer wereld kampioen geweest, denk ik en 2 keer europees kampioen , maar helaas het mocht niet zo zijn , tevens vind ik de uitdossingen van de oranje supporters niet over de top , denk ook niet dat een oranje supporter alleen gek wil doen maar wel degelijk het Nederlands elftal steunen , alleen zijn wij te kritisch op het Nederlands elftal , het moet altijd mooi , veel doelpunten , als het 1-0 of 0-1 word lopen we al te mekkeren , daar word ik moedeloos van.
    Als wij en dan bedoel ik de supporters en met name de media niet zo kritisch zijn en de mentaliteit en de strijd van de Schotten aannemen kan ons niks meer gebeuren.
    Ik hoop dat het ooit nog gebeurd zolang ik leef , Wereldkampioen worden of nog een keer europees kampioen..ik denk dat nederland dan explodeert..we snakken ernaar geloof mij!
    Kwaliteit genoeg maar mentaliteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog even het volkslied ...ik vind het Wilhelmus ook niks ..er zijn mooiere volksliederen
    En wat betreft konningendag ..ook afschaffen..is alleen maar zuipen vreten en rotzooi van anderen opkopen ...gaat nergens over

    BeantwoordenVerwijderen