woensdag 24 augustus 2011

Geen gejuich bij komst Sneijder naar United






Alex Ferguson is al 25 jaar manager van Manchester United. Aan het begin van zijn dienstverband was het zijn grote doel om Liverpool van zijn troon te stoten. Aan het einde van het vorige seizoen is dit doel, ondanks een overdaad aan zwakke prestaties, met het behalen van de 19e titel bereikt. Één van de grootste kwaliteiten die Ferguson kent is het creeren van een winnaars mentaliteit onder zijn selectie. Spelers die uitwaaien naar pakweg Sunderland worden door die managers geroemd om hun ‘never give up’ instelling. Zelf kan de eigenwijze Schot erg slecht tegen zijn verlies. De overtuigende nederlaag in de jongste Champions League finale deed hem dan ook zichtbaar pijn. Liverpool is voorbij gestreeft en hoewel de nationale titel zeer belangrijk blijft heb ik het idee dat Ferguson een nieuw doel heeft; Barcelona verslaan. De vraag is met welk middel dat doel bereikt moet worden.




Deze zomer waren er op Old Trafford, deels noodgedwongen, een aantal grote wijzigingen. Oudgedienden als Gary Neville, Paul Scholes en Edwin van der Sar hingen hun schoenen aan de wilgen. Anderen, zoals Wes Brown,John O’Shea, Gabriel Obertan en Owen Hargreaves, zochten in jacht op meer speelminuten hun heil elders.  Jonge spelers als David De Gea, Phil Jones en Ashley Young kwamen er voor in de plaats. Daarnaast wordt al geruime de naam van Wesley Sneijder genoemd. De technische staf zou in hem dé creatieve centrale middenvelder zien die met zijn preciesie verdedigingen uiteen kan spelen. Zo zou hij volgens veldtrainer Rene Meulensteen het ultieme middel kunnen zijn om Barcelona te verslaan. Zelf had ik er na het horen van de financiele eisen van onze landgenoot al zo mijn twijfels bij. Maar na het zien van de eerste officiële wedstrijden ben ik zeker van mijn zaak. Aan zijn kwaliteiten twijfel ik geen seconde. Zijn spel zou uitstekend bij United passen. Desalniettemin ben ik absoluut geen voorstander van zijn komst.



Tijdens de voorbereiding behaalde Manchester United enkele zeer overtuigende resultaten. De kritieken waren zeer lovend. Men zag een jong en fris United. Toen vervolgens op een flitsende manier tijdens de Charity Shield stadgenoot City opzij werd gezet en de lastige uitwedstrijd bij West Bromwich Albion gewonnen werd nam het vertrouwen toe. Na de eerste thuiswedstrijd tegen Tottenham Hotspur ben ik overtuigd van de juiste koers. Het jongste Man United sinds de Busby Babes speelde daadkrachtig een mak Tottenham van de mat. De selectie is goed en breed genoeg om wederom de Premier League te winnen. Jonge gasten als Cleverley en Welbeck ruiken nadat ze tijdens verhuurperiode’s bij Wigan Athletic en Sunderland ervaring hebben opgedaan hun kans. Het blijft dit keer niet bij ruiken. Na het afzwaaien van onder andere Scholes laten ze zien klaar te zijn voor een volgende stap.



De huidige transfer periode duurt nog exact een week. Doorgaans goed geïnformeerde bronnen melden dat Ferguson door het spel van de laatste weken erg twijfelt. Zal hij diep in de buidel tasten om Sneijder aan zijn selectie toe te voegen om zo een uniek wapen te hebben ? Of kiest hij ervoor om geheel volgens United traditie de kaart van de jeugd te spelen? Zelf heb ik een grote voorkeur voor dat laatste. Want ook een Manchester United mét Sneijder geeft geen garantie om de dominantie van Barcelona te doorbreken. Dan maar de identiteit van de club benadrukken door met Welbeck en Cleverley de strijd aan te gaan. Talentvolle spelers met potentie. ‘The class of 92’ met jongens als Beckham,Giggs en Scholes waren immers ook niet direct wereldtoppers.

1 opmerking:

  1. Ferguson ,de wijsheid en kracht van United
    Ben zowieso een fan van die man , die ik roem om zijn kwaliteit en mentaliteit , na de affaire met Stam en Van Nistelrooi liep dat een klijn krasje op , inmiddels is dat weggepoetst.
    Het verbaasd mij telkens weer dat Ferguson steeds weer een elftal weet te bouwen die om prijzen strijd , gezien de fananciêle perikelen in en om het voetbal lijkt het mij ook verstandiger om de eigen jeugd te gebruiken , dat is waar je ze ook voor opleid ...toch?
    Maar een wesley Sneijder in een Manchester shirt zou wel stoer zijn , buiten dat denk ik dat die absoluut van meerwaarde kan zijn, ik zit persoonlijk al weken te hopen dat die transfer van de grond komt. Daarbij komt wel dat ik geen Inter fan ben en ik het italiaanse voetbal ook niet aantrekkelijk vind. Sneijder lijkt mij dan ook uitermate geknipt voor de engelse league waar altijd strijd word geleverd , iets wat een karakter eigenschap van Sneijder is , samen met zijn kwaliteit lijkt het mij een aanwinst voor United, en zouden ze beide wederom naar grote hoogte kunnen stijgen

    BeantwoordenVerwijderen