woensdag 17 augustus 2011

Michel Vorm praat het liefst over Michel Vorm

Eigenlijk zou ik het dit keer hebben over het wanhopige en onbegrijpelijke transferbeleid van PSV. Helaas werd dit onderwerp maandagavond aan tafel bij Voetbal International al uitgebreid besproken en aangezien ik geen liefhebber ben van papegaaien gedrag besloot ik het maar even links te laten liggen. Diezelfde maandag was er de laatste wedstrijd van de eerste speelronde in de Premier League. Zoals Mart Smeet zou zeggen:"Les extremes se touchent". Het kapitaalkrachtige Manchester City moest het opnemen tegen het kleine Swansea City. Vooraf werd er door Robbie Savage nog lacherig over gedaan:"Swansea in my opinion will go down because goalie and back four are not strong enough for Premier League". Ik vroeg mij direct af of deze Savage de doelman van Swansea ooit aan het werk had gezien. Maar goed, deze controversiele gek doet wel vaker uitspraken zonder na te denken. Toch zat hij er wat mij betreft niet helemaal naast.




Het duurde niet lang voordat Savage zijn mening moest herzien. Hij was niet de enige die complimenten over had voor de prestaties van Vorm. Op twitter regende het mooie woorden van onder andere Joey Barton(collega dwaas van Savage), Dan Walker (presentator BBC) en Lord Sugar(Media icoon en voormalig Tottenham Hotspur voorzitter). Hoewel ik moet toegeven dat de in IJsselstein geboren doelman enkele ballen fraai uit zijn doel wist te houden ben ik nog niet bepaald overtuigd van zijn succesvolle overstap naar de grootste competitie ter wereld. Allereerst is er de grote twijfel of hij met zijn minimale voorkomen zijn mannetje zal staan tegen powerhouses als Kenwyne Jones, Bobby Zamora en Andy Carroll. Echter is er voor mij nog een ander argument waardoor ik Michel Vorm geen goede keeper vind.

Ik vind Michel Vorm een alibi doelman. In de Eredivisie heb ik het al zo vaak gezien. Dikwijls gaat Vorm pas richting de bal als die al naast, over of zelfs in het doel is gegaan. Hij reageert om het reageren. Hij duikt om het duiken. Niet alleen in de media, maar ook op het veld wil hij wat mij betreft iets te nadrukkelijk laten zien hoe goed hij zichzelf wel niet vind. Op zich is het een redelijke doelman die sterk in de één tegen één is. Maar zijn gedrag heeft invloed op mijn beoordelingsvermogen. Ik zie liever een doelman die echt de bal uit het doel probeert te houden om zo zijn team te beschermen dan een keeper als Vorm die er alleen voor zichzelf staat. Zoals Michel Vorm de laatste maanden over FC Utrecht praatte was wat mij betreft een teken aan de wand. Maar ook zijn reactie na afloop van de wedstrijd tegen Manchester City bevestigde mijn vermoedens.


The Swans konden een helft lang goed stand houden, maar moesten in de tweede helft toch kapituleren. Individuele kwaliteiten gaven logischerwijs de doorslag. Een 4-0 uitslag was dan ook niet heel verwonderlijk. Desalniettemin kwamen de bezoekers een helft lang goed voor de dag. Je zou denken dat je als nieuwkomer iets over je eigen ploeg zegt. Dat het spel naar behoren was, dat er vertrouwen is in goede resultaten. Zo niet voor de alibi doelman. Michel Vorm praatte over Michel Vorm. Door zijn goede wedstrijd had hij dan ook besloten dat hij een prima alibi had om over zichzelf te praten.

Swansea City liet vorig jaar zien een heel hecht team te zijn. Een team dat met verzorgd voetbal uitstekende resultaten kon neerzetten. Maar vooral een team dat geen vedetten kende. Dorus de Vries was dan geen spectaculaire keeper, maar was wel iemand die er stond om zijn ploeg te behoeden voor tegendoelpunten. Ook dit jaar kent Swansea geen vedetten. Al denkt Michel Vorm daar ongetwijfeld anders over. Heeft Robbie Savage toch gelijk.

1 opmerking:

  1. Zoals altijd zal vadertje tijd het leren , tevens zal dan duidelijk worden of de alibi doelman zich terecht of onterecht een veer in zijn eigen kont geduwd heeft. Het is een beetje voorbarig om vooraf te zeggen dat Mister alibi en zijn verdediging "to weak "zijn , als promovendus in de hoogste divisie in de premier league is het altijd gelijk moeilijk gezien de exceptionele bedragen die in de hoogste afdeling geinversteerd worden, en als je dan ook nog gelijk moet beginnen met de uitwedstrijd bij de miljoenen brigade , dan word dat tevens gezien als David tegen Goliath.
    Dat mister alibi Vorm zijn doel een helft schoongehouden heeft vind ik al knap, gezien het niveau verschil ,het is natuurlijk een wereld van verschil of je tegen NEC of Manchester City moet acteren. Of zijn voorganger Doris de Vries het beter gedaan zou hebben ,blijft altijd een vraagteken. Ook niet te vergeten dat Doris de Vries met Swansea acteerde op een niveau dat een trede lager lag.
    We gaan zien hoe dit zich de komende tijd gaat ontwikkelen en of Michel Vorm genoeg heeft opgestoken van de uitzendingen van Peter R de Vries en zijn alibi,s gerechtvaardigd zijn of dat de glazen bol van Robbie Savage onder zijn voeten weg zakt.
    Time will tell us the truth

    BeantwoordenVerwijderen